Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Frojd - 7 maj 2009 10:06

Igår kväll låg jag ock läste april numret av ImagineFX som är ett magasin för digitalkonst inom framför allt fantasy och sci-fi. I den fanns det en artikel om the Orphan Works Bill som är ett ytt lagförslag i USA som är lika vansinnigt som IPRED.


Det hela går ut på(av vad jag har förstått) att om du hittar en bild du vill använda i komersiellt syfte och inte kan hitta skaparen av bilden så har du laglig rätt att använda den. Du har alltså rätt att tjäna pengar på andras verk utan att de kan göra nåt åt det, du har även rätt att använda det hur du vill.


Detta gör mig ordentligt sur och förbannad. What the fuck?


För info hur man kontaktar amerikanska regeringen kolla in på www.illustratorspartnership.org. Hoppas för allt i världen den inte går igenom.


Skulle den gå igenom så finns det ett förslag som säger att mans ka upprätta någon form av organisation somdär mankan registrera sina konstvärk för en liten summa. Detta kommer att bli helt vansinnigt, tänk bara som exempel om man skulel ta ut $1 styck. Vissa konstnärer skulle inte ha råd att fortsätta med sitt jobb då de har flera tusen alster redan skapade och producerar hela tiden nya. 


Jag som verkligen är på en hobby nivå och målar väldigt lite skulle ju absolut inte kunna dela med mig av någon form av konst på nätet då jag inte har råd att registrear dem.


-The world is comming to an end Mal.

Av Frojd - 7 maj 2009 08:44

Jag har i natt haft två underliga drömmar. Först precis innan jag vaknade vid 7:20 tiden så drömde jag om att jag var med i en kläddesign utbildning i stil med "Project Runway". Jag vaknade mitt i den. Jag gick på toaletten och sen somnade jag om för att drömma om hur jag på arbetsförmedlingen sökte jobb inom datorspels branschen. Där först så tyckte personen på arbetsförmedlingen att jag skulle söka mig till New York, men själv sa jag London så åt det hållet blev det att jag sökte.


Dessa drömmar kanske känns normala för vissa men de känns underliga för mig. Då jag brukar drömma om helt andra saker. Jag antar att min dröm om jobb sökandet var på grund av att jag ska iväg och tröffa min jobbcoach idag. 


-I'll be back.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards