Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av Frojd - 15 oktober 2010 17:46

Jag älskar att få komma iväg till Camelot under alla helgons helgen. Det brukar vara skönt att få komma ifrån mitt miserabla liv och få vila lite utan att behöva tänka på alla jobbigheter. I år blir det tyvärr ingen resa till en av mina favoritplatser i världen, Finnåker. Jag har inte råd.

Just nu finns det för mycket jag behöver köpa. Jag behöver en ny vinterjacka, den jag har skulle jag ha behövt byta ut för två eller tre vintrar sedan. Mina vinterskor slängde jag efter förra vintern de läckte som ett såll och höll ingen direkt värme. Jag skulle behöva köpa två taklampor och en förlängningssladd till en taklampa. Jag skulle behöva ett gäng vanliga kläder också. Det värsta är att när man går på soc så köper man bara nya kläder när man verkligen måste. Vilket innebär att man alltid går omkring i halvtaskiga kläder i bästa fall. Jag äger just nu ett enda par skor som är hela, som inte är lajvskor, det är ett par sandaler, som det är för kallt för att använda nu. Jag vill ha ett jobb där jag tjänar en skälig summa pengar varje månad.

Nu ska jag antagligen i väg på en åtta plus åtta veckors utbildning inom service yrken, städ, säljare, reception. De första åtta ska vara utbildning på Lernia de sista åtta ska vara praktik vad jag förstod. Jag är inte särskilt pep på det här, jag vill inte plugga över huvud taget, det är tungt. Sen så känns det ofta som jag blir utnyttjad när jag är på en praktik där det tar 2 veckor att lära sig rutinerna men man ändå ska vara kvar i sex veckor till. Om man blir anställd så förväntar sig ju arbetsgivaren att du under de första x dagarna-veckorna lär dig rutinerna men de betalar fortfarande för det, men även om jag nu kan tycka det är ok med en kortare praktik innan anställning så tycker jag inte om att känna mig som gratis arbetskraft eller utnyttjad. Varför ska jag arbeta åt arbetsgivaren utan att de betalar för mig när jag väl kan jobbet. Jag kan väl hoppas att praktiken ger mig tillräckligt för att ge mig ett jobb i slutändan.

Jag har dock alltid fått känslan att praktikplatser inte ger så mycket när de är ifrån arbetsförmedlingen eller på annat sätt en arbetsmarknadspolitiks åtgärd. Jag kan tänka mig att praktik som en del av en högskoleutbildning betyder något i en cv. Men jag får alltid känslan av att arbetsgivare som läser att den här personen har blivit satt på någon slumpmässig praktikplats via arbetsförmedlingen. Sen det att en praktikplats får inte ta arbete ifrån de anställda, så du ska alltså till arbetsplatsen och vara där utan att vara behövd. Visst ska du lära dig saker på en praktikplats. Men tyvärr så är det inte så ofta det finns någon som har tid över att lära ut saker utan man får sköta sig själv och lära sig själv. Eller så behandlas man som en riktig medarbetare och får jobba precis som alla andra och slita och dra i. Vilket jag personligen tycker är riktigt roligt och gör mer än gärna. Dock så vill jag i så fall ha en riktig lön för det jag gör också och inte en ersättning om 220kr/dag minus skatt. Det finns ju fan ingen som klarar sig på det liksom.

Jag vet att jag gnäller en hel del i min blogg. För det första så är det min blogg och ett sätt för mig att ventilera mig. För det andra så mår jag inte särskilt bra just nu och behöver få ventilera mig. Jag hoppas snart att saker och ting blir bättre.

Ps. Hur många av mina citat i slutet mina inlägg kan ni tala om vart de kommer ifrån utan att googla dem?

-You must be the dumbest, smart person in the world.
-And you must be the dumbest, dumb person in the world.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards