Direktlänk till inlägg 2 januari 2011

Året då allt förändras?

Av Frojd - 2 januari 2011 01:38

Då var 2010 över, vilket jag är mycket glad över. Det har varit ett mycket jobbigt år, med allt vad det innebär. Till att börja med har jag sökt över 100 jobb under 2010 och jag har inte ens kommit till intervju på ett enda av dem. Jag har dock haft ett jobb och en trainee position.

Jag började med att jobba på den Tyska produktionen av Maria Jungsteds böcker "Kommissarien och Havet". Jag jobbade som set runner, alltså en person som ser till att allt runt omkring lägret på en inspelning fungerar. Det var e upplevelse men som jag så här i efterhand inte vet om det var värt det. Jag jobbad sällan mindre än 10 timmar per dag på en trainee lön alltså ungefär lika mycket som man får från arbetsförmedlingen då man har praktik, så jag var tvungen att komplettera med Social bidrag. Sen fick jag typ  ingen feedback från de över mig.

Jag hade dock tur att jag fick ett jobb på den Svenska produktionen av Maria Wern med Eva Röse i huvud rollen. Denna gång fick jag jobba som rekvisita Assistent. Vilket var betydligt roligare. Den här gången fick jag i alla fall riktig lön även om det var minimum lön. Dock så gjorde det ju inte att jag fick mer pengar i fickan, då arbetet var under för kort period. Då ett arbete är kortare än 3 månader förväntar sig samhället att man fortsätter leva på socialbidragsnivå. Trots att det blir dyrare att leva. Framför allt för att man äter större mängd mat när man arbetar än när man inte gör det. Igen en del övertid men inte i närheten av åsna sjuka tider som med Tyskarna.

Sen när november kom så blev jag satt på en service kurs hos Lernia på arbetsförmedlingens rekommendation. (Läs: "Du ska gå den här annars får du inga pengar") Jag var högst skeptisk till den, men tack vara en del uppmuntrande ord från en del vänner så försökte jag att hålla en positiv syn på den till att börja med. Det gick ganska bra. Till en början var kursen rätt så bra när vi behandlade ämnen som vad vill du göra med livet och  hur är du som person, alltså saker som berörde mig som individ. Det var rätt kort men bra. Sen så kom de andra delarna som skulle fokusera på de individuella yrkena. Dessa var under all kritik, jag var inte ensam om att tycka det alla deltagarna hade samma åsikter. Det vi fick lära oss på kursen skulle, om man effektiviserade den lite, kanske 3 veckor inte 8 som den har tagit än så länge. Den fortsätter igen den 10 Januari med en veckas återblick. Sen är tanken att jag ska ut på en praktik som kan leda till jobb. Jag är positiv till det om kursledaren lyxas fixa något bra. Hen hade några idéer vilket verkar bra, samt att hän ska kolla med kontakter i sitt eget kontaktnät. Så jag har lite förhoppningar men inte många.

Kursen har nog lett till att jag skulle vilja börja jobba som fritidsledare. Det är dock inte så lätt att få jobb som, trots att det är stor rotation på folk inom tjänsterna här på ön. I första hand för att man behöver ha en fritidsledarutbildning, det är en tvåårig folkhögskola utbildning. Problemet med det är för mig att jag bara har ca 46 veckor kvar att få ut på CSN pengar, vilket ju inte funkar så bra med tanke på att jag behöver 80 veckor och CSN har ju blivit mycket hårdare på sina krav på antal veckor och så. Utöver det så är det utbildningar på fastlandet så jag vet inte vad jag skulle göra med min lägenhet här eller med mina grejer under de två åren. Jag skulle alltså behöva ha tag i ca 250.000kr någonstans för att kunna studera och någon som vill hyra min lägenhet under tiden. Allt detta är under förutsättningen att jag tror att jag kommer att klara av att studera i två år.

Om vi nu lämnar det där med arbete under året så har min ekonomi varit fullständigt körd i botten. Jag går fortfarande på socialbidrag och det är ju så att man knappt kan leva på det man får. Jag har i alla fall lyckats betala av alla privata skulderna jag har vilket är väldigt skönt. Nu har jag skuld på datorn och till CSN annars ingenting, känns rätt så okej att ha de lånen. Min garderob är i extrakt behov av att förnyas men det är inget jag kan göra när jag går på soc. om jag inte absolut måste. I november så köpte jag en vinterjacka och vinterskor. Den månaden hade jag totalt om jag skrapade ihop alla mina pengar typ 29kr kvar när jag fick nya pengar. Vilket ju inte ger någon som helst buffert alls. Så när jag får ett jobb så kommer bland det första jag köper vara en hel del nya kläder. Jag har liksom noterat att jag inte äger ett enda par snygga byxor. Jag äger en bunt slitna jeans, de är inte trasiga men de är inte snygga.

Utöver kläder skulle jag behöva köpa taklampor, besticklåda, glasformar, en bokhylla till och en bunt småsaker till som man bara går och köper när de är slut om du har en normal inkomst. Jag vill inte få ångest, för att det är dyrt, när jag vill köpa tacos till mat.

Mitt känsloliv började skakigt, med funderingar om vem eller vilka jag var kär i, tyvärr har de funderingarna eller känslorna inte ändrat sig markant. Jag är fortfarande kär i samma personer och mår dåligt över det till och från. Det har inte löst sig som jag har önskat eller som jag kanske velat. Jag måste ta tag i det i år, jag vet bara inte hur. Jag älskar er mycket jag hoppas ni vet det?

Det har väl funnits några få ljusglimtar under året. Medeltidsveckan med en massa trevliga vänner på besök var en av dem. En annan var att jag har fått en ny väldigt bra vän i mitt liv. Han gör mig alltid glad och jag trivs i hans sällskap. Jag har börjat spela rollspel på en någorlunda reguljär basis igen.

Jag kom på mig själv med att skriva "…om jag får ett jobb…" vilket jag gick tillbaka och ändrade till "…när jag får ett jobb…" vilket är i alla fall ett litet steg i en riktning med positivt tänkande.

- Apathy is a solution. I mean, it's easier to lose yourself in drugs than to cope with life. It's easier to steal what you want than to earn it. It's easier to beat a child than it is to raise it. Hell, love cost, takes effort work.
-Yeah, but we aren't talking about people who are mentally ill. We are talking about people who are fucking crazy.
- No, no we're not. We're talking about every day life here. You can't afford to be naive.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frojd - 30 augusti 2015 01:50

This is something I have been wondering for a long time, all the way back to my education two years ago, where we talked about it. Constantly I get reminded about it.    I feel that my family is not valid as a family. My family consist of me and ...

Av Frojd - 23 juli 2015 00:32

In our debrief groups we started of with talking about how we felt at that moment. We went on to talk about some scenes we wanted to share with each other, then we talked about what we will bring with us. I will definitely bring back the lottery of d...

Av Frojd - 29 juni 2015 09:27

    Something I forgot in the last blog post to mention is I will only talk about character name in these blog-posts. Since it is my and Lester’s story I will not elaborate too much away from our story, the other stories are not mine to tell...

Av Frojd - 28 juni 2015 01:23

I will write this recollection of the 2015 of the larp Just a Little Lovin' (JALL from here on) so that all my non Swedish friends can read this.   JALL was a larp set over three 4th of July parties and the morning after in the lgbtq world of New...

Av Frojd - 7 december 2014 23:46

Varför måste saker falla sönder när det gick så bra. Varför kan de jag håller av och älskar bara inte få må bra för?   Jag får ännu längre till mina älsklingar och jag står snart utan boende. Sen vet jag inte vad som händer med jobb efter januari...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards