Direktlänk till inlägg 8 september 2011

Konsten att söka jobb utan att gå under

Av Frojd - 8 september 2011 21:19

Jag har fått under senare tid idéer till en massa saker att blogg om. Vet bara inte varför jag inte har tagit mig för att blogga om dem. Men något jag planerar att försöka komma mig för att blogga om är:


X saker jag vill göra innan jag dör.

BDSM

Kärlek

Närhet

Saknad

Poly i udda sammanhang

Leta jobb


Vet inte riktigt vilken jag ska börja med eller hur för den delen. Kan väl i och för sig börja med den sista då det var den som nyss ploppade upp i huvudet på mig, alltså det här med att leta jobb.


Jag satt nyss och skummade igenom platsbanken och lite andra ställen där lediga jobb läggs upp. Något som slår mig är hur lite jobb det finns generellt. På hela Gotland finns det i platsbankens databas 51 lediga jobb då sträcker det sig tillbaka till 4 maj. Vilket låter som många jobb. Men om vi ska vara realistiska, hur många kan ens en välutbildad söka av dem? Flest lediga jobb (12) ligger inom hälso- och sjukvård. Då är det blandat mellan allt ifrån optiker till tandhygienist och distriktsläkare och sjuksköterska. Det verkar resultera till att en person som jobbar som läkare har 3 arbeten att söka. Då har de ändå en lång utbildning att luta sig tillbaka på. Lärare är det det behövs näst mest av här på ön och då är det 7 stycken. Vilket då är spridda på olika ämnen och åldrar. Det slutar med att om du har rätt inriktning och ämne så kan du söka 2 jobb.


Till det här har platsbanken tagit bort den fina sökfunktionen att kunna söka efter arbeten utan krav på utbildning. Vilket gör att det är ännu svårare för mig att hitta ett jobb. Jag får liksom ångest och mindervärdighetskomplex eller nåt sånt när jag surfar in och börjar spana efter jobb. Jag letar runt en stund väldigt ofta. Har jag tur har det kommit in 2-4 jobb sen igår. Vilket oftast inte är något jobb jag kan söka.


Min ångest kommer över att jag känner att jag inte har något jag kan söka med. Då säger genast de flesta som känner mig något i stil med ”Du är ju underbar du har ju så lätt att få kontakt med människor och du är en bra person. Det är klart att de anställer dig.” Hur mycket jag än uppskattar att mina vänner och bekanta som känner mig säger det så hjälper inte det när jag skickar in en CV. Även om det står med det där så finns det inget i CV:n som bevisar att det stämmer på mig och eftersom jag inte har något att backa upp det med i form av kunskap eller andra kvalifikationer som de behöver för jobbet så hjälper inte det. Sen när jag lyckas hitta ett ställe som går att söka jobb på där du inte behöver någon utbildning eller liknande så blir det, om jag får ett svar, något i stil med ”Tyvärr har vi ingen plats nu, det är till och med så att vi skär ner och behöver kanske avskeda. Men vi kan behålla dina papper” Dock så hör jag aldrig någonting mer av dem. Hör jag av mig själv igen till dem när det börjar närma sig högsäsongen igen då får jag till svar att antingen ska de inte ha några alls eller att de tar in de som jobbade förra året.


Det känns hela tiden så hopplöst att leta jobb. Nej det är inte bara på ön utan det är lika dant på andra ställen i Sverige. Jag har sökt en del andra jobb utanför ön också. Ja jobb som jag har en realistisk chans att få. Över 95% av de jobben får jag inte ens standard svar 1A tillbaka med ett nej. Jag vet liksom inte hur jag ska gå vidare i mitt sökande efter ett arbete. Det enda jag kommer på är att göra samma sak som jag har gjort tidigare år, även om det varit fullständigt fruktlöst, och ta en bunt CV i handen och gå runt till en massa företag och lämna dem på måfå.


Lägg till detta en ångest eller vad ni nu vill kalla det över att jag har ingen passion för vad jag vill göra med mitt liv. Jag känner inte att vad kul x skulle vara att jobba med. Hittar jag någonting som verkar intressant så verkar det alltid vara som om det finns gigantiska käppar i hjulet som heter ekonomi som gör att det inte går att lösa.


Hur hittar jag något som jag själv kan ha passion för som jag kan känna är värt att sträva efter och inte bara något som kommer att vara jag vill ha ett jobb så att jag kan få ett drägligare liv.



-My job consists of basically masking my contempt for the assholes in charge, and, at least once a day, retiring to the men's room so I can jerk off while I fantasize about a life that doesn't so closely resemble Hell.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frojd - 30 augusti 2015 01:50

This is something I have been wondering for a long time, all the way back to my education two years ago, where we talked about it. Constantly I get reminded about it.    I feel that my family is not valid as a family. My family consist of me and ...

Av Frojd - 23 juli 2015 00:32

In our debrief groups we started of with talking about how we felt at that moment. We went on to talk about some scenes we wanted to share with each other, then we talked about what we will bring with us. I will definitely bring back the lottery of d...

Av Frojd - 29 juni 2015 09:27

    Something I forgot in the last blog post to mention is I will only talk about character name in these blog-posts. Since it is my and Lester’s story I will not elaborate too much away from our story, the other stories are not mine to tell...

Av Frojd - 28 juni 2015 01:23

I will write this recollection of the 2015 of the larp Just a Little Lovin' (JALL from here on) so that all my non Swedish friends can read this.   JALL was a larp set over three 4th of July parties and the morning after in the lgbtq world of New...

Av Frojd - 7 december 2014 23:46

Varför måste saker falla sönder när det gick så bra. Varför kan de jag håller av och älskar bara inte få må bra för?   Jag får ännu längre till mina älsklingar och jag står snart utan boende. Sen vet jag inte vad som händer med jobb efter januari...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards