Alla inlägg den 18 oktober 2011

Av Frojd - 18 oktober 2011 16:59

Det är en fråga jag har funderat en hel del på. Vad hade du för svar när du var liten? Jag vet att jag någon gång vill bli arkeolog i stil med Indiana Jones och jag har velat bli kock det är väl de två jag kommer ihåg sen jag var liten.


När det väl blev dags att söka till gymnasiet, så sökte jag till Hotell och Restaurang(HR) som enda alternativ. Vilket ledde till att jag inte kom in på gymnasiet direkt utan fick gå IV ett år för att få kompletterande poäng. Så att jag kunde komma in året efter. Under den tiden praktiserade jag 9 månader på en bra restaurang i Västerås. Efter det året kom jag in på HR på Wennströmska gymnasiet. Där jag vantrivdes väldigt mycket, till största delen på grund av lärande formen, lärarna och de andra eleverna. Där lärarna behandlar eleverna som om de är dumma i huvudet och utan respekt samt att jag tillhörde den klicken i skolan som klassas som utstötta eller nördar eller liknande. Blev väl till viss del mobbad också. Visst jag tror inte att HR var rätt val för mig vid det läget heller. Så 14 mars 1997 hoppade jag av tvåan på gymnasiet. Vilket jag faktiskt inte har ångrat. Det var synd att jag inte klarade av att få en komplett utbildning, men jag har inte ångrat beslutet.


Senare läste jag upp gymnasiekompetens på komvux för att ha möjligheten att söka till högskolan. Vilket några år senare jag gjorde.


Det dök upp ett program på Mälardalens Högskola(MDH) som jag tyckte verkade intressant och jag sökte. Programmet var Speldesign och interaktivt berättande. Tyvärr var ju det här ett försök av MDH att locka in mer elever till skolan genom att låta en av sina datorutbildningar att få en väldigt liten inriktning emot datorspel. Tyvärr så var alltså programmet bara till för de som ville jobba med datorspel utifrån ett programmerings perspektiv och extremt lite ur speldesign eller grafik. Enligt program planen för årskurs två och tre som vi fick i slutet av år ett så visade det sig att vi skulle ha totalt 5 veckor speldesign och 15 veckor grafik av den totala kurslängden på 120 veckor. Vilket gjorde att jag valde att inte gå kvar då jag inte var intresserad av programmering utan av grafik och designbiten istället.


Detta gjorde också att jag tappade förtroendet för liknande utbildningar och funderade mer på vad jag skulle studera. Jag hade ju alltid gillat film och till och från haft tankarna på filmregi. Vilket jag började kolla upp. Men det visade sig att det totalt i Sverige fanns 12 plats för regissörer med intagning vart annat år och ansökningarna skulle i princip bestå av en film där du redan hade 80%-iga kunskaper av det som skulle läras ut på skolan, i alla fall kändes det så. Men det här var inte ett alternativ då jag inte hade några som helst kunskaper i hur jag skulle skapa en film. Samt att sista ansökningsdag var den 1 december året innan så jag hade varit tvungen att vänta två år. Vilket å här i efterhand jag kanske borde ha gjort och under tiden funderat och forskat i hur jag skulle skapa filmen.


Istället beslutade jag att söka mig till Filmvetenskap på Stockholms Universitetet(SU) i tanken att det skulle kunna leda till att jag skulle kunna jobba som filmkritiker eller liknande. Jag läser i 1.5 år och inser här att jag kanske inte anpassade till så mycket teoretiska studier och under sista terminen jag studerar så går min mamma bort och jag tar inga poäng alls den terminen.


Till hösten så söker jag utbildning i 3D-grafik för film på Högskolan på Gotland (HGO), jag kommer in som reserv i slutet av augusti och flyttar ner till Visby någon vecka senare. Jag trivs väldigt bra med studierna under första året så är jag med och skapar både en klassiskt 2D-animerad film och en kort spelfilm. Jag trivs otroligt bra med arbetet vi gjorde med spelfilmen. Där jag var regissör och redigerare. Under någon gång av mitten på hösten i tvåan så tappar jag min kreativitet, jag vet inte när det sker utan jag inser det först i början på januari. I januari-februari mår jag dåligt och söker mig till skolhälsovården för att å kontakt med psykolog. Där jag pratar och benar i en del av mina problem och inser själv att om jag fortsätter just nu så kommer jag att krascha fullständigt så jag pausar mina studier på obestämd framtid. Samt inser att 3D-grafik inom film kanske inte var exakt det jag ville göra.


Under tiden sen jag blev arbetslös har jag hunnit med att jobba lite inom film dels som rekvisita assistent och dels som set-runner. Jobbet som rekvisita assistent tycker jag är grymt roligt. Rekvisitör är något som jag har funderat på om det är något jag skulle kunna jobba som och vilja jobba som. Jag har kommit fram till att gärna skulle vilja jobba som det vet dock inte om jag har en chans att klara av det samt även det här problemet just nu att klara av ångesten över att slita en massa utan att få några pengar i plånboken medan det kostar mer än vad jag får för det då det är bara korta projekt jobb.


Men åter till kärnfrågan vad vill du bli när du blir stor? Jag har under den senaste tiden på saker jag skulle dels vilja göra och dels saker som skulle kunna vara realistiska att jag kan skulle kunna jobba som direkt nu samt saker jag skulle kunna gå en kortare utbildning för att kunna börja jobba som. Tyvärr kommer jag inte fram till så mycket. Nej nu pratar jag inte bara om ett jobb tills vidare så att jag kan leva utan att gå på soc utan just vad vill jag sen?


Kommentera gärna med vad ni hade för drömmar när ni var små kontra vad ni har blivit kontra vad ni har för drömmar nu.


[She hears a noise in her closet at night. She reaches under her bed and pulls out a baseball bat. Flames suddenly erupt in the middle of the room]

-Behold the Metatron, herald of the Almighty and voice of the one true God. Behold the Metatron, herald of the Almighty and voice of the one true God.
[She runs to her closet, pulls out a fire extinguisher]
-Behold the Metatron, herald of the Almighty and voice of the one true G -
[She douses the fire]
-Oh, G -
[He coughs repeatedly and emerges from the smoke as she rushes back to the bed and grabs the bat again]
-Agh! Sweet Jesus, did you have to use the whole can?
Bbrandishing the bat]

-Who the fuck are you and what the fuck are you doing in my room?
-I'm the one that's soaked and she's the one that's surly, that's rich. Stupid fucking... Christ...
-Get the fuck out of here! NOW!
-Or you'll do what, exactly? Hit me with that ffffffish?
[She realizes she's holding a large fish, and drops it in shock]
-Now, just sit down on the bed and shut up. Jesus wept... look at my suit!
-Look, just take whatever you want, but don't kill or rape me.
-Oh, get over it, will you? I couldn't rape you if I wanted to. Angels are ill-equipped.
[He drops his pants to show blank skin where his genitals should be]

-See? I'm as anatomically impaired as a Ken doll. Now make yourself useful and gimme that towel, will you?
[She tosses it to him and he starts wiping his clothes dry]
-Honestly, you bottom feeders and your arrogance, you think everybody's just trying to get in your knickers.
-What are you?
-I'm pissed off, is what I am! Do you go around drenching everybody that comes into your room with flame-retardant chemicals? No wonder you're single.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards