Alla inlägg under januari 2012

Av Frojd - 29 januari 2012 22:43

Snart dags för årets Oscarsgala som går av stapeln natten mellan den 26 och 27 februari. Själv kommer jag dock att vara i Västerås eller Stockholm då så jag vet inte om jag kommer att ha möjlighet att se den. Jag önskar verkligen att jag kan hitta en lösning. Jag kommer nämligen inte att hinna hem till ön innan det är över. Kommer inte hinna med sista färjan.

Så vi får väl se om det blir första Oscars galan jag har missar på ca 8 år. Hoppas verkligen att det löser sig. Jag vet bara inte riktigt hur. Hoppas att hitta någon vän som vill se den tillsammans med mig i Västerås eller Stockholm. Kanske någon med en lägenhet eller rum med tv att låna ut där jag kan se den.

Jag kommer närmare galan att skriva ihop en gissning/önskning över resultatet så får vi se hur många rätt jag har efteråt.

Listan nedan är de nominerade. Jag ska försöka att se allihopa. Jag kommer antagligen inte att lyckas då vissa har varit nästintill omöjliga att få tag i. De jag redan har sett har jag markerat med en *.

BEST PICTURE
The Artist
Thomas Langmann, Producer
*The Descendants
Jim Burke, Alexander Payne and Jim Taylor,
Producers
Extremely Loud & Incredibly Close
Scott Rudin, Producer
*The Help
Brunson Green, Chris Columbus and
Michael Barnathan, Producers
Hugo
Graham King and Martin Scorsese, Producers
Midnight in Paris
Letty Aronson and Stephen Tenenbaum, Producers
*Moneyball
Michael De Luca, Rachael Horovitz and Brad Pitt,
Producers
The Tree of Life
Nominees to be determined
War Horse
Steven Spielberg and Kathleen Kennedy,
Producers
Actor in a Leading Role
Demián Bichir
A Better Life
George Clooney
*The Descendants
Jean Dujardin
The Artist
Gary Oldman
Tink er Tailor Sold ier Spy
Brad Pitt
*Moneyball
Actor in a Supporting Role
Kenneth Branagh
My Week with Marilyn
Jonah Hill
*Moneyball
Nick Nolte
Warrior
Christopher Plummer
*Beginners
Max von Sydow
Extremely Loud & Incredibly Close
Actress in a Leading Role
Glenn Close
Albert Nobbs
Viola Davis
*The Help
Rooney Mara
*The Girl with the Dragon Tattoo
Meryl Streep
The Iron Lady
Michelle Williams
My Week with Marilyn
Actress in a Supporting Role
Bérénice Bejo
The Artist
Jessica Chastain
*The Help
Melissa McCarthy
*Bridesmaids
Janet McTeer
Albert Nobbs
Octavia Spencer
*The Help
Animated Feature Film
A Cat in Paris
Alain Gagnol and Jean-Loup Felicioli
Chico & Rita
Fernando Trueba and Javier Mariscal
*Kung Fu Panda 2
Jennifer Yuh Nelson
*Puss in Boots
Chris Miller
*Rango
Gore Verbinski
ART DIRECTION
The Artist
Production Design: Laurence Bennett
Set Decoration: Robert Gould
*Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
Production Design: Stuart Craig
Set Decoration: Stephenie McMillan
Hugo
Production Design: Dante Ferretti
Set Decoration: Francesca Lo Schiavo
Midnight in Paris
Production Design: Anne Seibel
Set Decoration: Hélène Dubreuil
War Horse
Production Design: Rick Carter
Set Decoration: Lee Sandales
CINEMATOGRAPHY
The Artist
Guillaume Schiffman
The Girl with the Dragon Tatt oo
Jeff Cronenweth
Hugo
Robert Richardson
The Tree of Life
Emmanuel Lubezki
War Horse
Janusz Kaminski
COSTUME DESIGN
Anonymous
'Lisy Christl
The Artist
Mark Bridges
Hugo
Sandy Powell
Jane Eyre
Michael O’Connor
W.E
Arianne Phillips
DIRECTING
The Artist
Michel Hazanavicius
*The Descendants
Alexander Payne
Hugo
Martin Scorsese
Midnight in Paris
Woody Allen
The Tree of Life
Terrence Malick
DOCUMENTARY FEATURE
Hell and Back Again
Danfung Dennis and Mike Lerner
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
Marshall Curry and Sam Cullman
Paradise Lost 3: Purgatory
Joe Berlinger and Bruce Sinofsky
Pina
Wim Wenders and Gian-Piero Ringel
Undefeated
TJ Martin, Dan Lindsay and Richard Middlemas
Documentary Short Subject
The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
Robin Fryday and Gail Dolgin
God Is the Bigger Elvis
Rebecca Cammisa and Julie Anderson
Incident in New Baghdad
James Spione
Saving Face
Daniel Junge and Sharmeen Obaid-Chinoy
The Tsunami and the Cherry Blossom
Lucy Walker and Kira Carstensen
FILM EDITING
The Artist
Anne-Sophie Bion and Michel Hazanavicius
*The Descendants
Kevin Tent
*The Girl with the Dragon Tattoo
Kirk Baxter and Angus Wall
Hugo
Thelma Schoonmaker
Moneyball
Christopher Tellefsen
Foreign Language Fil m
Bullhead
Belgium
Footnote
Israel
In Darkness
Poland
Monsieur Lazhar
Canada
A Separation
Iran
MAKEUP
Albert Nobbs
Martial Corneville, Lynn Johnston and
Matthew W. Mungle
*Harry Potter and the Deathly Hallows Pa rt 2
Nick Dudman, Amanda Knight and Lisa Tomblin
The Iron Lady
Mark Coulier and J. Roy Helland
Music (Original Score )
The Adventures of Tintin
John Williams
The Artist
Ludovic Bource
Hugo
Howard Shore
Tinker Tailor Soldier Spy
Alberto Iglesias
War Horse
John Williams
Music (Original Song)
Man or Muppet
The Mupp ets
Music and Lyric by Bret McKenzie
Real in Rio
Rio
Music by Sergio Mendes and Carlinhos Brown
Lyric by Siedah Garrett
Short Film (Animated)
Dimanche/Sunday
Patrick Doyon
The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
William Joyce and Brandon Oldenburg
La Luna
Enrico Casarosa
A Morning Stroll
Grant Orchard and Sue Goffe
Wild Life
Amanda Forbis and Wendy Tilby
Short Film (Live Action)
Pentecost
Peter McDonald and Eimear O’Kane
Raju
Max Zähle and Stefan Gieren
The Shore
Terry George and Oorlagh George
Time Freak
Andrew Bowler and Gigi Causey
Tuba Atlantic
Hallvar Witzø
SOUND EDITING
*Drive
Lon Bender and Victor Ray Ennis
*The Girl with the Dragon Tattoo
Ren Klyce
Hugo
Philip Stockton and Eugene Gearty
*Transformers: Dark of the Moon
Ethan Van der Ryn and Erik Aadahl
War Horse
Richard Hymns and Gary Rydstrom
SOUND MIXING
*The Girl with the Dragon Tattoo
David Parker, Michael Semanick, Ren Klyce and
Bo Persson
Hugo
Tom Fleischman and John Midgley
*Moneyball
Deb Adair, Ron Bochar, Dave Giammarco and
Ed Novick
*Transformers: Dark of the Moon
Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush
and Peter J. Devlin
War Horse
Gary Rydstrom, Andy Nelson, Tom Johnson and
Stuart Wilson
VISUAL EFFECTS
*Harry Potter and the Deat hly Hallows Part 2
Tim Burke, David Vickery, Greg Butler and
John Richardson
Hugo
Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossman and
Alex Henning
*Real Steel
Erik Nash, John Rosengrant, Dan Taylor and
Swen Gillberg
*Rise of the Planet of the Apes
Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White
and Daniel Barrett
*Transformers: Dark of the Moon
Scott Farrar, Scott Benza, Matthew Butler and
John Frazier
Writing (Adapted Screenplay )
*The Descendants
Screenplay by Alexander Payne and Nat Faxon &
Jim Rash
Hugo
Screenplay by John Logan
The Ides of March
Screenplay by George Clooney & Grant Heslov and
Beau Willimon
*Moneyball
Screenplay by Steven Zaillian and Aaron Sorkin
Story by Stan Chervin
Tinker Tailor Soldier Spy
Screenplay by Bridget O’Connor & Peter Straughan
Writing (Original Screenplay )
The Artist
Written by Michel Hazanavicius
*Bridesmaids
Written by Annie Mumolo & Kristen Wiig
Margin Call
Written by J.C Chandor
Midnight in Paris
Written by Woody Allen
A Separation
Written by Asghar Farhadi



-Are you sure you're ready for this?
-I'll do my best.
-Your "best"! Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
-Carla was the prom queen.
-Really?
[cocks his gun]-Yeah

Av Frojd - 25 januari 2012 03:25

Jag har grubblat en del de senaste dagarna. Jag har funderat lite på min plats i världen. Både rent geografiskt men även i själva livet. Det geografiska har väl dels kommit lite på grund av att jag har flyttat så ofta i mitt liv att jag funderat en del över det Jag ska försöka lista de platser och ungefärliga år jag har bott där.

1978-1980 Emausgatan
1980-1984 Vintervägen 61
1984-1989 Vintervägen 137
1989-1990 Lilla Överön
1991-1991 Illervägen 9
1992-1994 Illervägen 56
1994-1997 Malmabergsgatan 60
1997-2001 Stentorpsgatan 3D (flyttade hemifrån)
2001-2003 Grönfinksvägen 17
2003-2007 Hammarbacksvägen 18A
2007-2008 Signalgatan 45
2008-2009 Volontärgatan 141
2009- Nuvarande bostad i Visby

Det kan självklart vara så att jag inte riktigt kommer ihåg alla årtal så vissa kan vara lite fel. Men det är ungefärligt i alla fall. Totalt 13 bostäder på snart 34 år. Inte lika många som min syster som är uppe i ca 16 på 28 år. Morfar har ibland kallat vår familj för zigenare då vi flyttar så mycket.

En intressant tanke är dock att med undantag för flytten ifrån Signalgatan så har det aldrig varit så att jag har känt att jag vill flytta för lusten att flytta utan det har varit av andra anledningar hela tiden. Saker som jag inte direkt har kunnat påverka.

Jag undrar om detta är något som är djupt rotat i mig eller om det är bara så livet har blivit. Min geografiska situation är för min nuvarande situation kanske inte den bästa. Då det är lite svårare att söka jobb på andra orter. Funderar på om det vore lättare att få jobb om jag bodde på fastlandet i nån större stad?

Är det så att jag kanske behöver flytta på mig igen för att jag känner mig rotlös eller är det så att jag behöver komma ur mitt nuvarande mönster? Finns det annat som drar? Jag vet faktiskt inte. Har jag ens en möjlighet att flytta utan att få ett jobb?

Vad är det jag saknar? Något är det, så mycket är jag säker på. Men vad? Det är något jag verkligen inte har en aning om.


-So where are you? You're in some motel room. You just - you just wake up and you're in - in a motel room. There's the key. It feels like maybe it's just the first time you've been there, but perhaps you've been there for a week, three months. It's - it's kind of hard to say. I don't - I don't know. It's just an anonymous room.

Av Frojd - 24 januari 2012 02:23

Har fått upp en massa funderingar i huvudet igen. Egentligen inte dåliga eller bra, bara funderingar. Mina tankar flödar och känns kaotiska. Finns en massa saker jag funderar på. Både när det kommer till kärleken men även när det kommer till annat.

Jag vill inte riktigt prata om det här när jag inte riktigt vet hur jag själv ska formulera mig eller vad jag har kommit fram till. Men just nu är det smått kaotiskt.

Hoppas att världen lever och gör er rättvisa. Kärlek och fantastiska dagar till er mina vänner.


-Three minutes. This is it - ground zero. Would you like to say a few words to mark the occasion?
-...i... ann... iinn... ff... nnyin...
[voiceover] With a gun barrel between your teeth, you speak only in vowels.

Av Frojd - 24 januari 2012 02:17

Ytterligare en vecka har gått och jag har igen tränat två gånger samt bara ätit kött två mål under veckan som har varit.

Idag körde jag igen ett träningspass som ser ut som följer:

Crosstrainer 6 minuter med blandat motstånd. Försöker förstå hur maskinen fungerar
Knäböj 5*15 med 30kg vikt
Ben baksida 5*15 med 25 kg vikt
Ben framsida 5*15 med 25kg vikt
Ben insida 1*15 med 40kg vikt 4*15 med 50kg vikt ökade motståndet
Ben utsida 5*15 med 50kg vikt
Rodd 5*15 med 15kg vikt
Bröst 5*15 med 10kg vikt
Peck dek 5*15 med 10kg vikt
Axlar 5*15 med 7.5kg vikt
Armpress/bröst 5*15 med 20kg vikt
Torso twist 5*15 + 5*15 höger och vänster med vikt 15kg
Mage 5*15 med 40kg vikt

Vikt 103.4kg -1.2kg  känns bra.

Efter gymmet tog jag en promenad på ca 5 km för att lämna in soc-papper så det är gjort nu.

När jag väl kom hem så lagade jag en vegansk chili.

Recept-ish
5 Morötter
3 rödbetor
2 burkar majs
1 purjolök
3 små röda lökar
4 vitlöksklyftor
3 burkar vita bönor
lite chilisås
kryddor
olivolja

Blev riktigt gott och bra.

-Run Forest, run.

Av Frojd - 19 januari 2012 12:17

Igår fick jag ett brev ifrån soc. normalt brukar det inte vara bra nyheter när jag får brev från dem. Men för första gången så gick min överklagan igenom. Jag får alltså hela min hyra betald så jag fick retroaktivt 131 kr insatt på mitt konto. Jag blev så glad när jag fick det beskedet.

Utöver detta bra besked igår så var det träning igen.

Crosstrainer 5+5 minuter motstånd 10
Knäböj 5*15 med 30kg vikt
Ben baksida 5*15 med 25 kg vikt
Ben framsida 5*15 med 25kg vikt
Ben insida 5*15 med 40kg vikt
Ben utsida 5*15 med 40kg vikt
Rodd 5*15 med 15kg vikt
Bröst 5*15 med 10kg vikt
Peck dek 5*15 med 10kg vikt
Axlar 5*15 med 7.5kg vikt
Armpress/bröst 5*15 med 20kg vikt
Torso twist 5*15 + 5*15 höger och vänster med vikt 15kg
Mage 5*15 med 40kg vikt

Vikt 104.6kg fortfarande

Samt att jag och min träningskompis har bestämt oss att flytta dagar så vi kommer i framtiden att träna tisdag och torsdag. Så då tränar vi tillsammans och det blir lite kontinuitet.

Ikväll blir det rollspel igen. Känner mig lite nervös också för idag.

-Man, you must love this fucking guy, 'cause he's the biggest pussy I ever met, the dude who lives his life according to everyone else's standards. "I have to go down to Florida and get married because that what's expected of me." And the fucking insane part is, he ain't even crazy about the chick he's marrying or Florida, never mind the fact that he's got a perfectly good chick right here in Jersey who he's nuts about, and even Anne fucking Frank could see she's nuts about him too. And she likes you for who you are, man. She ain't trying to stuff you into a box you'll never fit into, not to mention that she's carrying your hideous fucking chud of a kid. Jesus, if you had any sense whatsoever, you'd fucking stop trying to bray it up with the rest of the sheep and live your life the way it makes sense to you, you fucking ass.

Av Frojd - 18 januari 2012 00:08

Jag har igen börjat fundera på det här med studier. Finns det någon möjlighet för mig att lära mig någonting som jag kan använda och bevisa i min cv. Utan att behöva lyfta CSN och för den delen fortsätta vara kvar på soc utan att de börjar gnälla?

Alltså finns det en möjlighet att göra någon form av självstudier? Jag kan inte vara inskriven på en skola. Att bara lösa själv vet jag inte om det skulle ge så mycket. Varken i form av något att visa upp inte heller en direkt utmaning. Så jag vet inte om jag skulle lära mig så mycket på det sättet heller. Framför allt inte vad som specifikt behövs för ett givet jobb eller liknande.

-Sucking the marrow out of life doesn't mean choking on the bone.

Av Frojd - 16 januari 2012 17:26

I onsdags förra veckan blev det andra träningspasset.

Passet såg ut som följer:

Crosstrainer 5+5 minuter motstånd 10
Knäböj 5*15 med 30kg vikt
Ben baksida 5*15 med 25 kg vikt
Ben framsida 5*15 med 25kg vikt
Rodd 5*15 med 15kg vikt
Bröst 5*15 med 10kg vikt
Peck dek 5*15 med 10kg vikt
Axlar 5*15 med 7.5kg vikt
Armpress/bröst 5*15 med 20kg vikt
Torso twist 5*15 + 5*15 höger och vänster med vikt 15kg
Mage 5*15 med 40kg vikt

Vikt 104.3kg med träningskläderna på.

Var iväg och tränade idag med.

Crosstrainer 5 minuter motstånd 10
Knäböj 5*15 med 30kg vikt
Ben baksida 5*15 med 25 kg vikt
Ben framsida 5*15 med 25kg vikt
Ben insida 5*15 med 40kg vikt
Ben utsida 5*15 med 40kg vikt
Rodd 5*15 med 15kg vikt
Bröst 5*15 med 10kg vikt
Peck dek 5*15 med 10kg vikt
Axlar 5*15 med 7.5kg vikt
Armpress/bröst 5*15 med 20kg vikt
Torso twist 5*15 + 5*15 höger och vänster med vikt 15kg
Mage 5*15 med 40kg vikt

Vikt 104,6kg har uppenbarligen gått upp lite granna. Hoppas att det snart går åt rätt håll.

Som ni säkert ser så har jag utökat mitt program med ben insida och ben utsida.

När det kommer till maten har jag varit duktig.

I onsdags åt jag en risotto med kryddig högkvalitativ korv i. Dock så åt jag vegetariskt söndagen innan istället. Samt nu i lördags åt jag chili con carne. Sen igår kväll åt jag rester av risotton. Detta gör att jag har ätit kött 3 måltider den gångna veckan. Vilket fortfarande är 1 måltid lägre än jag har satt som gräns. Så jag är väldigt nöjd.

Har fått hem kontraktet jag ska läsa igenom för att kunna köpa årskortet i form av autogiro. Kommer kännas skönt att ha möjligheten att träna hur mycket jag vill under året. Tanken är nu under våren köra 2 gånger i veckan vilket jag har börjat med, sen om jag orkar och vill ta en dag till i veckan. Men det får vi se sen.

-There's a moment of orderly silence before a football play begins. Players are in position, linemen are frozen, and anything is possible. Then, like a traffic accident, stuff begins to randomly collide. From the snap of the ball to the snap of the first bones, closer to 4 seconds than 5.


[video rewinds]


-One-mississippi - Joe Theismann, the Redskins quarterback takes the snap and hands-off to his running mate. Two-mississippi - it's a trick play, a flea-flicker. And the running back tosses it back to the quarterback. Three-mississippi - up 'til now the play's been defined by what the quarterback sees; it's about to be defined by what he doesn't. Four-mississippi - Lawrence Taylor is the best defensive player in the NFL. And has been from the time he walked onto the fielded as a rookie. He will also change the game of football as we know it... Legendary quarterback Joe Theismann never played another down of football.


-Now, y'all would guess that more often than not, the highest paid player on an NFL team is the quarterback. And you'd be right. But what you probably don't know is that more often than not, the second highest paid player is, thanks to Lawrence Taylor, a left tackle. Because, as every housewife knows, the first check you write is for the mortgage, but the second is for the insurance. The left tackle's job is to protect the quarterback from what he can't see coming. To protect his blind side.

Av Frojd - 9 januari 2012 23:49

När jag stod och diskade så slog det mig. Vi för bara register över saker vi har gjort som är fel. Vi får prickar i register när vi inte har betalat räkningar och för er konspirationsteoretiker där ute, register över vad du röstar på och så vidare.

När du ska köpa något på avbetalning eller ett lån så kollar de så att du inte finns på ”svarta listor” som om det är en garanti för att du ska kunna betala.

Detta har kommit upp för mig tidigare och då jag skaffade den här lägenheten. Jag fick inte ta den då jag inte hade inkomst. Jag var tvungen att ha en borgenär vilket jag nu har.

Varför för vi inga register som i det här fallet hur kommer det sig att det inte finns ett register där jag kan uppvisa ett fläckfritt resultat av att ha betalat varje hyra varje månad i nu snart 16 år. Borde det inte finnas listor som visar vad vi har varit bra på?

Vore det inte trevligt att kunna när du nästa gång ska skriva kontrakt på en lägenhet kunna visa upp en lista över de senaste 10-15 år hur duktig du har varit på att betala dina räkningar. Alltså att visa upp något som du har utfört och något positivt. Inte utdrag ur ett register som säger att jag är inte en skurk det säger det här pappret.


"Why is that we always break up our history by the .. the wars, not the years of peace? The hundred years war, war of 1812, the first three world wars, the Dilgar war, the war of the shining star, the Minbari war, the Shadow war. Why the war and not the peace? Because it's exciting, and because on some level people like to see something big fall apart and explode from the inside out. And right now, John, we're that something."

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards