Direktlänk till inlägg 9 april 2012

Varför blir personer gravida?

Av Frojd - 9 april 2012 12:48

Jag vet hur det tekniska fungerar. Det jag menar mer är varför vill personer ha barn och bli föräldrar. Om vi bortser från de som av misstag(trasig kondom, icke fungerande p-piller osv) blir gravida och av en eller annan anledning inte vill göra abort. Så varför vill en skaffa barn? Varför planerar någon att få barn?


Alltså varför börjar personer fundera på: ”Ska vi/jag inte skaffa barn?” Vad är det som personen vill få ut av det?


Det finns säkert dom som tycker att de ska skapa en ny kropp till en själ så att den har något att återuppstå i. Men de är nog rätt få och ganska osannolikt. Sen så bör väl det i så fall vara brist på själar för alla kroppar då det föds fler människor än det dör.


Är det för att föra sina gener vidare. Men varför är det här viktigt? Hur många av alla människor har bra gener som egentligen är värda att föra vidare? Är inte de flesta personer ganska defekta på ett eller annat sätt så att deras gener inte är värda att föra vidare? Observera att med detta menar jag personligen inget ont om någons genuppsättning, bara att jag har svårt att se varför personer ska föra just sina gener vidare.


Eller vill personer skaffa barn för att de är roliga att leka med och att de är intressanta? Är det då inte bättre att bli dagispersonal eller låna en av dina bekantas barn ett tag eller för den delen bara leka själv? Varför då inte adoptera istället? Det finns massor med barn som behöver adopteras.


Är det av egoistiska själ? Någon form av självförverkligande och möjlighet försöka få barnet att uppfylla de saker som en själv inte lyckades med i sitt eget liv? Jag tror ju att medvetet eller, antagligen mer korrekt, omedvetet detta är den största anledningen till att personer skaffar barn. Jag vet inte om det är så eller inte men det låter ganska troligt.


Varför skaffade du barn? Svara gärna och förklara.



-Your parents are probably wondering where you are.
-Nah... I mean, I'm already pregnant, so what other kind of shenanigans could I get into?

 
 
Ingen bild

Jan-Otto

9 april 2012 13:05

Tja, en sak är den uråldriga driften om artens fortlevnad. Den är ungefär hur gammal som helst.
Att det sen artar sig på olika sätt hos Homo Sapiens är en annan sak ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frojd - 30 augusti 2015 01:50

This is something I have been wondering for a long time, all the way back to my education two years ago, where we talked about it. Constantly I get reminded about it.    I feel that my family is not valid as a family. My family consist of me and ...

Av Frojd - 23 juli 2015 00:32

In our debrief groups we started of with talking about how we felt at that moment. We went on to talk about some scenes we wanted to share with each other, then we talked about what we will bring with us. I will definitely bring back the lottery of d...

Av Frojd - 29 juni 2015 09:27

    Something I forgot in the last blog post to mention is I will only talk about character name in these blog-posts. Since it is my and Lester’s story I will not elaborate too much away from our story, the other stories are not mine to tell...

Av Frojd - 28 juni 2015 01:23

I will write this recollection of the 2015 of the larp Just a Little Lovin' (JALL from here on) so that all my non Swedish friends can read this.   JALL was a larp set over three 4th of July parties and the morning after in the lgbtq world of New...

Av Frojd - 7 december 2014 23:46

Varför måste saker falla sönder när det gick så bra. Varför kan de jag håller av och älskar bara inte få må bra för?   Jag får ännu längre till mina älsklingar och jag står snart utan boende. Sen vet jag inte vad som händer med jobb efter januari...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards