Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Det har hänt mycket sen jag slutade lajva.

Av Frojd - 11 mars 2014 18:33

I helgen var jag på Prolog, jag bloggade om mina upplevelser i förra blogginlägget. Något som verkligen slog mig var hur mycket som har förändrats sen jag lajvade förra gången. Det förra stora lajvet jag var på var Kastaria 05. Det kan ha varit ett annat fantasylqjv 08 också. Men jag är osäker då jag inte kommer ihåg det. Sen dess har jag bara varit på några kortare (2-5 timmars) lajv. Bland annat lite vampyrlajv och kortare lajv med olika teman allt ifrån Star Wars till Narnia och Cluedo. Där jag arrangerat ett flertal.



Jag känner dock att i och med att jag inte har varit ut och lajvat utanför denna bubbla så har jag missat vad som hänt med utvecklingen av lajv sen dess. I min värld så hade bara lajv fått högre utrustnings krav och folk la ner mer tid på hantverk, vilket jag tycker är fantastiskt men jag hade inte energi eller ork att göra då, kan vara en av anledningarna till att jag tog paus i mitt lajvande, den andra stora var ekonomi. Ju mer jag har upptäckt senaste tiden både före och under Prolog desto mer fascinerad blir jag över djupet och förändringen som skett inom lajvSverige. Dels så fantastiska saker som att det i denna stund planeras ett lajv baserat på musikalen Cabaret, ett lajv där deltagarna ska framföra minst ett musikaliskt nummer i bästa stil med vilken musikal som helst. http://cabaretlarp.wordpress.com/ Detta var, känner jag, helt otänkbart när jag började lajva 1990. Ett annat bra exempel är ett lajv jag ska på under Valborgshelgen och det är Riksinternatet Lindängen http://lindangen.wordpress.com/ som är ett lajv om penalism och förtryck i internatskolemiljö i stil med Jan Guillous bok Ondskan. Vi skapar lajv på ett helt annat sätt idag än bara det fantastiska episka döda ondskan lajven, även om de fortfarande finns kvar och på intet sätt är dåliga, vi har bara breddat oss ordentligt och tänker utanför ramarna.



Något som jag har hört om under många år men som jag själv aldrig har upplevt före Prolog och det är metatekniker, ja visst vissa har vi alltid haft möjligheter att använda oss av, så som t ex att vi bortser ifrån toapapper på dasset eller ett halvdåligt gömt eluttag i scoutstugan på ett fantasylajv eller för den delen möjligheten att skrika cut(bryt eller annat ord) när det sker en olycka eller av annan anledning dyker upp som gör att vi måste bryta lajvet för en stund. Nu tänker jag dock mer på aktiva metatekniker, jag tänker i första hand ta upp de jag själv har testat och har lite kunskap om.



Den första tekniken jag tänker på är Monolog. Den används genom att någon säger Monolog eller/och går till anvisad plats eller håller upp händerna på något sätt så att det syns att hen gör det. Spelet pausas och personen berättar utanför spelet vad karaktären tänker och känner. Detta gör att andra spelare kan spela på den karaktärens känslor och föra spelet framåt i en riktning som spelar upp spelaren och hjälper den spelaren att hamna där hen vill. Jag känner att den är en riktigt bra teknik som funkat otroligt bra på små lajv. Jag vet inte hur bra den skulle fungera på stora lajv ute i skogen. Jag kan tänka mig att det är svår att få ihop, då risken är att någon som inte är med i scenen kliver in i scenen mitt under en monolog och det inte blir bra. Men jag skulle helt klart gärna vilja testa.



Nästa teknik jag tänker ta upp är skuggor. Konceptet med skuggor är att en eller flera personer spelar skuggor. Vilket alltså är bara en term och inte en karaktär som kan ses eller interageras med av andra spelare. Dessa kan vara klädda i någon utstickande färg eller har en mask eller liknande för att märka ut att de är skuggor. En skuggas funktion är att förstärka spelet genom att t ex viska i en spelares öra, t ex saker som är obehagliga eller saker som karaktären kanske tänker och få den karaktären att pusha sina gränser. Även att t ex begränsa spelaren fysiskt genom att hålla fast eller en arm, eller kanske lägga tyngd på personens axlar. Denna teknik gillar jag skarpt. Tror också denna är lättare att använda i lite mer slutna lajv med lite färre spelar än de lajv med 400+ deltagare. Dock tror jag inte det finns något som hindrar för att använda skuggor i ett stort lajv. Vi använde den på båda lajven jag deltog i på Prolog, funkade hur bra som helst och är ju ett sätt också att få någon med en roll som är begränsad hur mycket tid du kan spela rollen. Tänk en lärare i ett lajv som spelas på en skola och skolan är slut för dagen. Då kan spelaren spela skugga och pusha eleverna genom att viska attraktiva förslag i örat. Allt ifrån elaka saker som att "Har inte du rätt till den där kakan mer än de andra?" till andra uppmuntrande saker när händelsen redan har spårat ut och eleverna håller på att mobba någon "Hen är ju en idiot, hen förtjänar det ju. Släng vattnet i ansiktet på henom." Jag tror att skuggor ger mest att använda på lajv där det ligger något av ett fokus på känslor. En intressant och bra teknik som jag hoppas kommer att användas mera. Självklart bör det gå att användas för positiva känslor också inte bara negativa.



Den sista tekniken jag tänkte ta upp nu är Ars Amandi. Det är en teknik för att spela fysisk närhet där alla inblandade är trygga med vad som händer. Tekniken går ut på att två(eller flera) personer rör vid varandras armar, begränsade upp till armbågen eller till axeln beroende på vad som är överenskommelsen innan lajvet. Ni smeker helt enkelt varandras händer och armar, det går att göra både mjukt, ömt och lugnt eller för den delen hårt, aggressivt och intensivt, hur ni vill. Det skapar en bra stämning och ett bra spel om deltagarna vill spela på sex och hångel även om det inte är med någon ni känner. Det kan bli väldigt intensivt och väldigt många känslor kommer fram i karaktären, framför allt om ni tittar varandra i ögonen(så var det för mig i alla fall). Det är en väldigt bra teknik och jag hoppas att den kommer att användas mer och mer på lajv. Den passar på alla typer av lajv. Varför tycker vi att det är mer okej att jag hugger ihjäl en medspelare eller offrar någon i en blodig ritual istället, men att vi tycker att det är jobbigt och inte okej att spela på sex. Jag förstår att det kan vara jobbigt, men det bör inte behöva vara det. Vi bör uppmuntra det mera. Självklart ska en spelare inte använda Ars Amandi om spelaren inte vet att din medspelare känner till tekniken. Jag tycker att vi bör införa tekniken på fler lajv. Något som några kan tycka är konstigt är att om jag sitter på värdhustrappan och smeker en annan persons arm så betyder det oftast inte att jag har sex med den karaktären, det handlar om kontext. Ars Amandi är en teknik som ger djup åt spel och som jag har hört om länge och verkligen gillar. Kan varmt rekommendera att pröva den. Här är en länk till en video om Ars Amandi en kortare på ca 8 minuter som jag har sett och kan rekommendera http://www.frequency.com/video/introduction-to-ars-amandi-emily-care/153572876/-/5-696224 samt en som är på ca en timme som jag inte sett än men jag kan tänka mig att den kan vara bra, den är ifrån Knutpunkt 2011 http://vimeo.com/26265974



-Why should we date?
- Because we’re attracted to each other.
-I am attracted to pie, but I do not feel the need to date pie.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frojd - 30 augusti 2015 01:50

This is something I have been wondering for a long time, all the way back to my education two years ago, where we talked about it. Constantly I get reminded about it.    I feel that my family is not valid as a family. My family consist of me and ...

Av Frojd - 23 juli 2015 00:32

In our debrief groups we started of with talking about how we felt at that moment. We went on to talk about some scenes we wanted to share with each other, then we talked about what we will bring with us. I will definitely bring back the lottery of d...

Av Frojd - 29 juni 2015 09:27

    Something I forgot in the last blog post to mention is I will only talk about character name in these blog-posts. Since it is my and Lester’s story I will not elaborate too much away from our story, the other stories are not mine to tell...

Av Frojd - 28 juni 2015 01:23

I will write this recollection of the 2015 of the larp Just a Little Lovin' (JALL from here on) so that all my non Swedish friends can read this.   JALL was a larp set over three 4th of July parties and the morning after in the lgbtq world of New...

Av Frojd - 7 december 2014 23:46

Varför måste saker falla sönder när det gick så bra. Varför kan de jag håller av och älskar bara inte få må bra för?   Jag får ännu längre till mina älsklingar och jag står snart utan boende. Sen vet jag inte vad som händer med jobb efter januari...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards