Alla inlägg den 22 juli 2014

Av Frojd - 22 juli 2014 23:23

I söndags var jag iväg på mitt första airsoftspel. Det var grymt kul även om jag nog kommer att gilla mer organiserade mil-sim eller lajv med airsoft. När jag pratade med en person om det så sa hen att hen inte gillar såna vapen då det för henom föräldrar och romantiska krig.


Detta fick mig att börja fundera, gör det verkligen det? Det kanske det gör, men vad är skillnaden mellan airsoft reenactment,  historiskt reenactment ala medeltiden, lajv, datorspel, paintball, coola actionfilmer och för den delen fiktionella böcker? Jag tror att det beror väldigt mycket på inställningen de som är med har. För mig är det fråga om ett spel, en fiktion eller en lek om du så vill.


Jag funderar på om jag har någon form av dubbelstanard, då jag har svårt för konceptet att åka till en skytte arena och övningsskjuta med vapen som inte är designade för prickskytte utan för krig. Jag har alltid känt att det inte bör vara okej, men munkar jag börjat fundera på det hela och jag vet inte riktigt vart jag står i det hela. Dels gillar jag inte att människor, oavsett om det har licens eller inte, får köpa och skjuta krigsmakten under kontrollerade former även om jag samtidigt tycker att jag med ett väldigt verklighetstroget leksaksvapen får springa omkring i skogen och skjuta under lite mindre säkra former.


Det är en svår fråga. Men vart ska vi dra gränsen? Är det inte bättre att personer leker/spelar teater under säkra former med eftertanke än att bara uppleva negativa saker i spel, film och liknande utan eftertanke? 
                      
Jag tror dock att det är fler som håller på med airsoft, lajv och liknande hobbies har djupare förståelse och är mindre benägna att aktivt vara våldsamma i verkligheten än de som inte håller på med dessa hobbies, men självklart finns det undantag men det gör det överallt.


-You probably heard we ain't in the prisoner-takin' business; we in the killin' Nazi business. And cousin, business is a-boomin'.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards