Direktlänk till inlägg 13 september 2011

BDSM

Av Frojd - 13 september 2011 13:15

Det här ämnet har jag länge funderat på att skriva om. Jag har varit lite kluven om jag skulle lägga upp det på på den här bloggen eller blogga om det på annan plats. Jag beslutade mig för att i slutändan att blogga om det här. Varför jag funderade på att lägga den på annat håll var för att det kanske finns vänner som inte vill läsa om det. Men då får ni väl sluta läsa nu då. Nu har jag varnat er.


BDSM är en förkortning som utläses Bondage, Dominans, Submission/Sadism och Masochism.


Bondage är att bli fastsatt på olika sätt, så som t ex bindas, binda, kedjor, bojor. Vissa skulle säkert hävda att burar faller in här under. Jag vet inte om jag skulle säga det men antagligen faller det in här under.


Att bli bunden och sedan bli lekt med är väldigt frisläppande och avslappnande. Även om det rör sig om att jag blir retad och inte får som jag vill.


Att binda och få leka med en partner ger känslan av kontroll och makt att få reta sin lekkamrat att få se hur hen njuter. Att ha hens njutning i mina händer. För mig så touchar det här mot dominans i och med kontrollen.


Dominans är att förskjuta makten från en person till den andra. Att överlämna kontrollen till sin Dom. Observera att jag säger lämna över kontrollen, det är den undergivna som lämnar över kontrollen till den dominanta. Om den dominanta tar kontrollen utan tillåtelse och utan att den undergivna vill så är det en våldtäkt. Tänk på det. Det är otroligt viktigt.


Makten du får till låns som Dom är upphetsande och härligt att känna makten och kontrollen över en annan person. Att ha en ug(undergiven) som gör det du vill och gör det för din njutning.


Submission eller underkastelse är den personen som lämnar över kontrollen till en Dom. Att lämna över kontrollen kan, på liknande sätt som det är att bli bunden, bli väldigt befriande. Att få lyda utan att själv behöva ta besluten eller vad som ska göras.


Spelet mellan en Dom och en sub/ug är för mig just ett spel. Det får för min del gärna flyta in i vardagslivet också men det är ett spel och en lek. Ingen står över den andra och ingen är mer värd än den andra. Det här är ömsesidig lek.


Sadism är att få njutning av att tillfoga någon annan smärta.


Masochism är att njuta av att få smärta tillfogad sig.


Så ofta leker en sadist och en masochist väldigt bra ihop. Det är en härlig känsla av att förskjuta makten mellan de olika parterna. Dock är det fortfarande väldigt viktigt att komma ihåg att det måste ske med bådas medgivande. Annars blir det igen våldtäkt eller misshandel.


När jag ändå pratar om BDSM så ska jag väl också prata om två av de stora andra delgrupper som finns som ofta förknippas dit och det är fetisher och kinks/kinky.


Ordet fetish betyder egentligen att det är något du måste ha närvarande för att du ska kunna bli sexuellt upphetsad. Har du en fetish för klackskor så kan du inte bli sexuellt upphetsad om inte du eller kanske din partner har på sig ett klackskor, men du kanske också blir sexuellt upphetsad om du ser ett par snygga stilettklackar på stan.


Medan en kink är något du blir sexuellt upphetsad av och som du gärna kryddar ditt sexliv med, så som t ex Bondage och dominans eller för den delen läder eller vatten.


Kinky brukar ofta vara ett samlingsnamn på de saker som anses vara sexuellt avvikande så som BDSM och liknande. Ofta används det tyvärr nedsättande. Själv tycker jag väldigt mycket om ordet kinky, det är beskrivande och är något att stå för.


Jag tycker också att det är vanligt att många tycker att det är udda och ovanligt med BDSM medan de i samma andetag berättar att de låser gärna fast sin partner med fluffiga rosa handbojor i sängkanten medan de har sex och kanske smiskar varandra lite med handen på skinkan. Det är BDSM all BDSM måste inte innehålla läder, piskor och avancerade sexmöbler.


När vi pratar om udda(gillar egentligen inte ordet men jag tror att jag enklast får fram vad jag menar så) sex så finns det så otroligt mycket så att jag inte tänker ta upp allt här. För mig är de två viktigaste sakerna att skada inte varandra och skydda er. En STI är inte roligt och det finns en chans att få en dödlig obotlig sjukdom, så använd kondom. Det jag menar med att inte skada varandra är inte att ni inte får piska varandra om ni vill det utan jag pratar alltså om sådant som skulle skada varandra permanent oavsett om det är psykiskt eller fysiskt.


Om någon skulle ha några funderingar så får ni gärna höra av er till mig så svarar jag gärna på fråger eller träffas och pratar om det.


Kom ihåg att båda(alla) parterna måste vara med på det. Alltså ska inte en person tvingas in i en BDSM lek oavsett om personen vill vara sub eller Dom. Du har ALLTID rätt att säga nej, även om du förväntas att vara den som bestämmer. Du kanske inte vill leka idag alls, då har du det valet. Det är ditt val och ingen annans val, kom ihåg det.



If I take you from behind
Push myself into your mind
When you least expect it
Will you try and reject it
If I'm in charge and I treat you like a child
Will you let yourself go wild
Let my mouth go where it wants to

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frojd - 30 augusti 2015 01:50

This is something I have been wondering for a long time, all the way back to my education two years ago, where we talked about it. Constantly I get reminded about it.    I feel that my family is not valid as a family. My family consist of me and ...

Av Frojd - 23 juli 2015 00:32

In our debrief groups we started of with talking about how we felt at that moment. We went on to talk about some scenes we wanted to share with each other, then we talked about what we will bring with us. I will definitely bring back the lottery of d...

Av Frojd - 29 juni 2015 09:27

    Something I forgot in the last blog post to mention is I will only talk about character name in these blog-posts. Since it is my and Lester’s story I will not elaborate too much away from our story, the other stories are not mine to tell...

Av Frojd - 28 juni 2015 01:23

I will write this recollection of the 2015 of the larp Just a Little Lovin' (JALL from here on) so that all my non Swedish friends can read this.   JALL was a larp set over three 4th of July parties and the morning after in the lgbtq world of New...

Av Frojd - 7 december 2014 23:46

Varför måste saker falla sönder när det gick så bra. Varför kan de jag håller av och älskar bara inte få må bra för?   Jag får ännu längre till mina älsklingar och jag står snart utan boende. Sen vet jag inte vad som händer med jobb efter januari...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards